Ukas tema uke 42 – hjelp meg og hjelpe

Jeg vil fremme en organisasjon, og tenke litt på hvilket jeg bør velge? Er mange bra ute og går men jeg kjenner ei som heter Marthe som jobber helt frivillig i hjelp meg og hjelpe – Trøndelag 🙂 så stilte henne 3 spørsmål som hun svarte på.

1. Hva er hjelp meg og hjelpe?

2. Hvorfor startet du det?

3. Kan hvem som helst bruke tjenesten?

Dette svarte Marthe på spørsmålene om hjelp og hjelpe:

Vi i hjelp mæ å hjelpe – Trøndelag startet i 2014 med det formålet om å hjelpe vanskeligstilte. I hovedsak økonomisk vanskeligstilte. De som ikke har råd til mat og klær og annet nødvendig utstyr. Vi hjelper også mye med bursdager og andre høytider. I 2015 blir vi stiftet som organisasjon. Alle som vil kan søke til oss, så lenge de trenger den hjelpen vi kan gi. For å dobbeltsjekke dette, blir alle søknadene vurdert nøye fra oss frivillige i organisasjonen. Minner om at vi har taushetsplikt.

I vårt søknadsskjema må man fylle ut hvem man er og hvilken økonomi man har. Ut i fra inntekt og utgifter, regner vi ut om vedkommende trenger vår hjelp eller ikke. Skjemaer uten denne informasjonen blir ikke vurdert. Vi er et eget team på seks frivillige, som behandler disse søknadene. Her er vi personer med forskjellig bakgrunner og sammen kan vi avgjøre sakene og vurdere hvilken hjelp som blir riktig å gi. Noen trenger mathjelp, noen trenger klær, mens til andre kan det holde med veiledning i forhold til økonomi, rettigheter og søknader. Vi i dette temaet kan også veilede de som trenger og ønsker det og tilby eventuelle samtaler.

Alt dette gjør vi for å kunne garantere ovenfor dere at våre mottakere virkelig trenger hjelpen!

Ut i fra den informasjonen vi får i søknadsskjema deler vi (oftest) forespørsel på siden vår, slik at våre følgere får mulighet til å hjelpe oss å hjelpe.

Jeg ble uføre i ung alder og likte ikke tanken på å «gjøre ingenting». Jeg ville bidra uavhengig av mine begrensinger, men samfunnet var ikke i stand til å tilrettelegge for dette. Da skapte jeg mitt eget.

I jula 2014 fikk jeg første gang se at fattigdom fremdeles eksisterer i stor grad, mange år etter jeg selv stod i samme situasjon. Det var tungt å se at man ikke har kommet lengre, så jeg følte jeg måtte gjøre noe.

Jeg forlenget hjelpen vi ga den jula og skiftet organisasjonen i 2015. Siden den gang har vi vokst oss stor og jeg er elsker å jobbe for at andre skal få det bedre♥️ Dette er mitt hjertebarn ♥️

Må bare si takk te Marthe som ville svare og tok seg tid 🙂 Har du hørt om hjelp meg og hjelpe? Ikke? Meld deg inn på Facebook siden deres og det er ikke flaut å spørre om hjelp! Eller hjelpe andre som trenger det! Man kan spørre anonymt også om man ikke vil spørre selv 🙂

~ Ann-Helen ~

Ann-Helen 31 år jobber i barnehage mamma til lillegutt samboer med kjæresten
Posts created 25

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top