Ukas tema uke 40 – “Jeg tenker nok du skjønner det sjøl”

UKENS TEMA – Bok jeg leser nå: 

Dette innlegget har jeg startet på mange gang men visket det ut igjen, for hvordan skal jeg klare og skrive et blogginnlegg fra ei bok som både får meg sint og ikke minst veldig lei meg? Men ja, jeg prøver en gang til.. Beklager for et langt innlegg, ble litt revet med så nyt lesingen. 

Kort sagt så handler den om en liten gutt som het Christoffer Kihle Gjerstad som bare ble åtte år, bare her høres det helt feil ut og skrive videre for tenk deg og BARE bli åtte år! Og det tok fire år før stefaren ble dømt for å ha påført Christoffer skadene han døde av. Han ble mishandlet til døde av sin stefar og hele historien er bare så tragisk.

Jeg  lester boka som heter «Jeg tenker nok du skjønner det sjøl om» av Jon Gangdal. Det er historien om Christoffer som vokser opp på en gård i Kodal. På gården bor han med sine foreldre. Besteforeldrene bor også rett over gården, og onkelen bor også like ved. Christoffer er en veldig aktiv gutt og har litt problemer med konsentrasjonen. Nå er det ingen regler eller grenser hos Christoffer og han er like mye til besteforeldrene enn hjemme til seg selv. Etter hvert flytter pappaen til Christoffer vekk og Christoffer tilbringer annen hver helg til pappaen sin. I januar når Christoffer er syv år, møter moren en ny mann som nesten umiddelbart flytter inn på gården. Samtidig får Christoffer diagnosen ADHD. Stefaren tar over mye av kontrollen av medisineringen, setter strenge grenser og er «sjefen» i den lille familien.

Christoffer mister retten til og besøke pappaen sin og de flytter vekk fra gården, kanskje stefaren er redd for at noen skjønner hva han held på med? Besteforeldrene mister nå daglig kontakt med gutten, men har han ofte i helgene. De opplever ofte at gutten har blåmerker, sår og hevelser i hodet, men når de spør sier Christoffer at han ikke husker, eller jeg tenker nok du skjønner det sjøl. Han lander på sykehuset i 2005.. Han er nå åtte år og har to uker igjen å leve. Han har tics og ukontrollerte hode og tunge bevegelser. Legene tror han er overmedisinert og sender han hjem, selv om gutten er full av blåmerker. Han blir også sendt på skolen og det er først nå læreren og assistenten reagerer og snakker med rektor. 

Ifølge Opplæringsloven har skolens ansatte plikt til å melde fra til Barnevernet ved mistanke om mishandling. Skolen inviterte moren til et møte når de viste stefaren var på jobb og ikke fikk til og komme, hvor hun også sier at hun er bekymret. Dagen etter blir Christoffer funnet død i sin egen seng. 

Det tok flere år før stefaren ble dømt, han sonet en dom på åtte år i fengsel. Pappaen til Christoffer har også anmeldt moren for omsorgssvikt og mulig medvirkning til guttens død. Både moren og stefaren påstår at de er uskyldige. I boken er moren enda under politietterforskning for medvirkning. 

Hva får folk til å mishandle folk til døde? Og hva gjorde til at ingen sa ifra? Og verken den nærmeste familien, skolen, helsevesenet, politiet eller andre offentlige instanser skjønner hva som skjer.. før det er for sent? “Jeg tenker nok du skjønner det sjøl” svarte Christoffer når noen spurte hvor skadene kom fra. Det skjønner jeg når jeg leser, og ja jeg har hørt både podcast og lydbok og lest flere saker om Christoffer og prøve og lest boken er par gang før men ikke klart det. Nå er jeg snart ferdig med den og jeg blir kvalm av tanken på at ingen kunne hjelpe en åtte år gammel gutt mot en mann som jeg vil si er et monster.. Jeg brenner så for barn som trenger hjelp, og er sårbare og jeg vil hjelpe alle men det kan jeg jo dessverre ikke! Har også nylig hørt PODCASTEN som er ute på NRK. Den kan du høre her om du vil høre den du også!

~ Ann-Helen ~

Ann-Helen 31 år jobber i barnehage mamma til lillegutt samboer med kjæresten
Posts created 25

2 thoughts on “Ukas tema uke 40 – “Jeg tenker nok du skjønner det sjøl”

  1. Jeg husker historien fra den gikk i media. Leste boka for mange år siden. Den er så grusom og jeg fikk vondt langt inne i meg da jeg så tittelen på blogginnlegget ditt.
    Hva får folk til å gjøre noe slikt? Jeg klarer ikke å forstå det.

    1. ikke jeg heller :'( Brukte flere mnd på å lese boka også for jeg klarte ikke å lese :'( Fikk så vondt av den lille gutten, og så sint på de som ikke gjorde noe 🙁

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top